WEETJE: Hoe je de psoasspier van je paard traint

Daar is de blog dan eindelijk. Hopelijk ben je al druk bezig met het trainen van de psoas spier van jezelf die we in een vorig blog hebben gegeven. Nog niet? Check de oefening in in onze vorige blog dan nog even, want die oefening helpt je echt bij een onafhankelijke zit. Zoals je al hebt kunnen lezen kun je voor een betere aanleuning de psoasspier van je paard ook trainen. In deze blog leggen we uit hoe je dat precies doet.

Waar zit de psoas spier bij paarden

Net zoals bij mensen loopt de psoas spier vanuit de wervelkolom naar het dijbeen. Bij paarden is dit vanaf rib 16 tot en met 18 zoals je op de foto kunt zien. Hij zorgt naast ondersteuning van de wervelkolom voor de balans en beweging van het paard.

Oefeningen voor de psoas spieren van het paard

Er zijn een aantal oefeningen die de psoas spieren van een paard kunnen versterken. Aan de verschillende oefeningen kun je wel een patroon herkennen. De psoasspieren worden voornamelijk getraind doordat het paard zijn achterbenen moet optillen en daarbij de juiste buiging aanneemt.

1 – Achterwaarts rijden met kantelende croupe

Belangrijk hierbij is dat je paard zijn halshouding laag heeft. Maar nog veel belangrijker is dat het paard gaat kantelen in de croupe tijdens het achterwaarts gaan. Hierdoor gaat hij zijn rug bollen en kan hij zijn achterbenen meer buigen.

2 – Wijken en schouderbinnenwaarts op een volte

Door deze twee oefeningen op een volte toe te passen vraag je extra buiging van de achterhand je paard. Dit zorgt ervoor dat de psoas spier sterker wordt.

3 – Cavaletti’s

Door gebruik te maken van cavaletti’s moet een paard zijn achterbenen hoger gaan optillen. Belangrijk hierbij is dat je hem langzaam over de cavaletti’s laat stappen. Doe dit eerst in stap en als je dit onder de knie hebt kun je dit ook in draf doen. Het voordeel van cavaletti’s is dat je enorm veel kan varieren. Zet ze bijvoorbeeld is op een volte bij elk kwart en rijd er met de juiste stelling en buiding over. Door tempowisselingen kun je de psoas weer extra activeren.

Zoals je kunt zien zijn de oefeningen eigenlijk best simpel. Heb je nog geen cavaletti’s of balken dan is het het zeker waard om deze aan te schaffen. Succes gegarandeerd!

Geef een reactie