WEETJE: Hoe train je de Psoasspier (ruiterspier) bij de ruiter?

Zoals je vorige week hebt kunnen lezen hebben zowel de mens als het paard een psoas spier. Deze spier is de grootste spier in je lichaam die zorgt voor jouw beweging, evenwicht en balans. Door het trainen van deze spier bij zowel je paard als bij jezelf, kun je tot een betere verzameling tijdens het rijden komen. Hoe je dat doet? In deze blog geven we je een oefening om de de psoas spier van de mens los te maken. Binnenkort volgen er meer oefeningen die je helpen om de psoas spier te trainen. Ook komt er een blog over de psoas spier van het paard.

Waar zit je psoas spier en wat is zijn functie?

 De psoas spier kun je niet met je handen voelen, deze spier is namelijk de diepste spier in je lichaam. De spier bepaalt je houding en stabiliseert de wervelkolom. Bij lage rug en bekken klachten (veelvoorkomend bij ruiters) is de oorzaak vaak terug te vinden bij deze psoas spier. Doordat deze spier een reflex-spier is, passen de bewegingen zich tijdens het rijden aan. Als je deze spier te vaak belast tijdens het rijden zonder hem eens in de zoveel tijd los te maken, is het mogelijk dat hij vast gaat zitten. Om dit te voorkomen raden we aan om de psoas spier wekelijks los te maken.

Oefening om de psoasspier te strechten

Om je psoas spier goed los te maken kun je de volgende stretcht oefening doen. Het is de bedoeling dat je deze oefening ongeveer 8 keer per been uitvoert. Niet om en om, maar achter elkaar per been. Dit omdat je dan kan voelen dat je steeds verder gaat stretchten.

Stappen:

  1. 1 been voor, 1 been achter
  2. Draai je achterste voet naar binnen. Hierdoor voel je een stretch aan de voorkant van je achterste been.
  3. Het is belangrijk dat je je billen goed aanspant.
  4. Breng je achterste been naar beneden en duw je heup naar voren maar houdt je rug recht.
  5. Breng je arm omhoog (als je rechterbeen voor is, breng je je linkerarm omhoog).
  6. Druk je arm eerst naar boven. En daarna druk je je arm schuin, langs je oor, naar achter en adem dan zo diep mogelijk in.
  7. Kom vervolgens rustig terug in een ontspannen houding.


Test of je psoaspier is los gekomen

Voordat je de stretch oefening doet maak je 3 squats. Na de psoas stretch oefening doe je deze 3 squats nog een keer. Als het goed is kom je nu dieper en kun je je hakken beter op de grond houden. Zie hier het verschil van mijn houding voor en na de psoas stretch oefening:

 

 

One Reply to “WEETJE: Hoe train je de Psoasspier (ruiterspier) bij de ruiter?”

  1. […] psoas spier van jezelf die we in een vorig blog hebben gegeven. Nog niet? Check de oefening in in onze vorige blog dan nog even, want die oefening helpt je echt bij een onafhankelijke zit. Zoals je al hebt kunnen […]

Geef een reactie